יום שבת, 27 באוגוסט 2011

טקס הלוויה של מריה

בתאריך 25/8/2011 השכמנו קום, יצאנו לסיור כדי לחזות בטקס הלוויה של מריה מטעם העדות האורתודוכסיות. זהו טקס מעט הזוי שבו יוצאים בתהלוכה אלפי נוצרים אורתודוכסים, בעיקר נשים, מרחבת כנסית הקבר בעיר העתיקה בירושלים לכנסית קבר מרים בעמק יהושפט מחוץ לעיר העתיקה, למרגלות הר הזיתים, מרחק הליכה של  2.5 ק"מ.
נרשמנו לטיול מודרך בהדרכת זאב בן אריה, לא היכרנו אותו קודם לכן. רוב הסיפור שכתבתי ברשומה זו מתבסס על הסבריו של זאב.
אני צילמתי את מהלך הסיור וגם הסרטתי מספר קטעים, הכנסתי סרטון ב"יו טיוב", ניתן לראותו בסוף רשומה זו.
נתבקשנו להגיע לשער יפו בכניסה לעיר העתיקה בירושלים הבוקר (25/8/2011), לא יאוחר מהשעה 04:45 לפנות בוקר. התעוררנו לשם כך בשעה 03:30, הגענו לנקודת המפגש כבר בשעה 04:30 לפנות בוקר.

התכנסות לפני היציאה לסיור

התכנסות הקבוצה לפני היציאה לסיור

ראינו עשרות אוטובוסים מגיעים ליד שער יפו עם מאמינים מהעדות האורתודוכסיות השונות שנכנסו לעיר העתיקה.
במקביל, בהר הבית, שהו אלפי מוסלמים כיוון שבאותה שעה חגגו המוסלמים על הר הבית את לילת אל-קדר, ביום זה קיבל מוחמד את הקוראן שירד מהשמים. על פי האמונה בלילה זה נחרץ גורלו של כל אדם, לחיים או למוות, הגזירה נכתבת בספר השמימי.
העיר העתיקה הפכה לשוקקת חיים בשעה הזויה זו, מצד אחד מאמינים פוסעים לעבר כנסיית הקבר ומצד שני מאמינים נמצאים במסגדים שעל הר הבית, כאשר מסביב עדיין שורר חושך מוחלט.
זאב הסביר לנו על מהות הטקס, כמו כן במהלך הצעדה זאב פנה לכומר רומני – האב ג'ורג'. זאב, ראיין ותחקר עבורנו את האב שהסביר לנו על מהות הטקס: באחד הימים פנה מלאך למריה (היה זה בדיוק ב-25/8), המלאך אמר למריה שהיא תמות בעוד שלושה ימים, ואכן לאחר שלושה ימים מתה מרים. מרים נקברה בכנסיית קבר מרים שבעמק יהושפט, שליד העיר העתיקה (לפי האמונה הקתולית מרים נקברה באפסוס שבטורקיה). יום לאחר שנקברה מריה, הגיעו לקבר ולא מצאו שם את גופתה של מריה, מריה עלתה השמימה, נותרו בקבר רק הפרחים הלבנים שהונחו ליד הקבר.
יצאנו בהליכה בסמטאות העיר העתיקה משער יפו לרובע הנוצרי, הגענו בסמוך לכנסיית הקבר, הטקס יוצא מכנסית גת שמנים של האורתודוכסים. בדיוק בשעה 05:00 צלצלו פעמוני הכנסיה בעוצמה חזקה.

נזירות בהמתנה לתחילת התהלוכה   בהמתנה לתחילת התהלוכה
ממתינים לתחילת התהלוכה
המתנה בסמוך לכנסיית הקבר עם צלצול פעמוני הכנסיות

מיד עם צלצול הפעמונים החלה צעדה מאיזור כנסיית הקבר לעבר כנסיית קבר מרים הנמצאת בעמק יהושפט (מחוץ לחומות העיר העתיקה, למרגלות הר הזיתים), בדרך עברנו בכנסיית סנטה אנה בעיר העתיקה מקום שם נולדה מרים (לקתולים יש כנסיה מקבילה במרחק עשרות מטרים ששם לפי אמונתם נולדה מרים) . במקום התכנסו אורתודוכסים רבים, קבוצות קבוצות, ארמנים, רומנים, ערבים ישראלים. רבים הגיעו עם נרות דולקים ופרחים לבנים.
המסע עבר בוויה דולורוזה (דרך הייסורים של ישו), אנחנו צעדנו במקביל לתהלוכה, חלק מהזמן עמדנו בצד כדי לשמוע את ההסברים של זאב המדריך. זאב הוליך אותנו בין הסמטאות כדי לעקוף את מסע ההלוויה וכדי לפגוש את המסע בכל פעם במקום אחר. אני נכנסתי בין הצועדים כדי לצלם, לעיתים נלחצתי מההמון הצועד בקצב מהיר שלא כולם אהבו את הרעיון שזר נכנס לתהלוכה, אפילו צעקו עלי, היו רגעים שהיה קשה לי לצאת מהתהלוכה לעבר הקבוצה.
בראש התהלוכה עמד הפטריארך היווני אורתודוכסי שהוביל את המאמינים האבלים, כאשר אחד הכמרים נושא את האיקונין של מריה, מעין בובה , תמונה בדו מימד. אצל האורתודוכסים, הדו מימד מייצג מציאות שמימית. האייקון שמור במהלך השנה במנזר גת שמנים (האורתודוכסית).
בשעה 5:30 עצרה המשטרה את מהלך הטכס למספר דקות כיוון שבאותה שעה סיימו המאמינים המוסלמים את התפילה בהר הבית, וכדי למנוע חיכוך או נקודות מפגש המתנו במשך מספר דקות עד אשר ייצאו המוסלמים. מובילי התהלוכה – הגברים שאחזו בקוואסים (מקלות) עצרו וחדלו לרקוע במקלות.

מוסלמיות עוברות לאחר התפילה בהר הבית   מוסלמיות עוברות לאחר התפילה בהר הבית
מוסלמיות יוצאות ממתחם הר הבית

התהולכה עוצרת בהוראת המשטרה  התהולכה עוצרת בהוראת המשטרה
המתנה להמשך הצעדה
התהלוכה נעצרת בהוראת המשטרה

הצועדים הלכו לפי קבוצות, היו יוונים אורתודוכסים, רוסים, רומנים, ארמנים, ערבים נוצרים ישראלים וכמו כן היו קבוצות לפי הכנסיות שלהם, כל קבוצה בלבוש שלה והסמלים שלהם.

לווית מרים     DSC_8048
DSC_8056  DSC_8046
התהלוכה צועדת בעיר העתיקה בירושלים

DSC_8071  DSC_8074
ערבים נוצרים צועדים ושרים

נשיאת האייקונין של מרים על ידי הפטריארך היווני אורתודוכסי
נשיאת האיקונין של מרים

הנזירות אחזו בידיהן נרות, סמל לנשמה, האדם שיש לו נשמה הוא בעל זמן קצוב, בוער, מפיץ את אורו ואז מסיים את חייו. היו נשים עם זרי פרחים לבנים, זכר לפרחים הלבנים שהונחו בקברה של מרים, ונותרו בקברה לאחר שעלתה השמימה. כל התהלוכה היתה מלווה בשירה של הנזירות ושאר המאמינים, כל קבוצה והתפילה / השירה שלה. חלק מהצועדות הלכו ללא נעליים לכל אורך הדרך, ככל הנראה כחלק ממנהגי האבלות על מותה של מרים.

צועדות יחפות בתהלוכה

בדרך לקבר מרים עצרו המאמינים לביקור בכנסית סנטה אנה (האורתודוכסית), שם לפי המסורת נולדה מרים. בתחתית הכנסיה יש בית עתיק מתקופת בית שני, מרים היתה בת של יהויכין - כהן ששירת בבית המקדש, ליהויכין ואנה לא היו ילדים עד גיל מבוגר, יהויכין נשבע שאם יוולד לו ילד – הוא יקדיש אותו למקדש, מריה גדלה בתור נביאה במקדש, היא התמלאה ברוח הקודש. בסמוך לכנסיה זו נמצאת כנסיה קתולית בעלת אותו שם, הקתולים מאמינים שבמקום בו ממוקמת כנסייתם נולדה מרים.

DSC_8116  DSC_8099
          כנסיית סנטה אנה האורתודוכסית                           ליד כנסיית סנטה אנה הקתולית

בדרך נתקלנו בקבוצת נוצרים שהלכו בכיוון הנגדי עם צלב גדול עשוי מעץ, לא ברור לי למי הם משתייכים, הם נעמדו מול הצועדים בלוויה של מריה, הם לא שרו ולא אמרו דבר כאשר עברנו לידם.

במהלך הצעדה יצאנו מהעיר העתיקה דרך שער האריות לעבר עמק יהושפט (הקרוי בפי הערבים הנוצרים : "וָאדִי סִית מַרְיַם" : עמק הגברת מרים). ביציאה מהעיר העתיקה חסמה המשטרה את התנועה.

נזירות בעמק יהושפט (עמק גבירתנו מרים) לפני הכניסה לקבר מרים

לפני הכנסיה פגשנו את האב ג'ורג' – כומר רומני, זאב המדריך פנה אליו וביקש ממנו שיסביר לנו בעברית על הטקס, הסבר ממקור ראשוני של מאמין. האב ג'ורג' נתן הסבר בסיסי, אמר שלא ניתן להסביר את כל עולם הנצרות על רגל אחת.

זאב בן אריה מראיין את האב ג'ורג' על הטקס. צילום ועריכת הקטע : פלג לוי

צעדנו לכנסיית קבר מרים, נזירות רבות צבאו על דלתות הכנסיה. בכנסיה הונחו נרות רבים על המדרגות. נשים רבות קוננו, השתטחו על הרצפה ובכו.

DSC_8220  DSC_8231
נשים מתייפחות על מותה של מרים

האיקונין – הדמות של מרים הונחה על שולחן, נשים זחלו מתחת לשולחן זה, השערה שלי : מריה נמצאת למעלה בשמים, והנשים שזוחלות משתחוות למריה, נמצאות וזוחלות על האדמה כאשר מריה מעליהן. לאחר שזחלו הלכו הנשים לנשק את מריה.

אישה זוחלת מתחת לשולחן שעליו מוצב האיקונין של מרים

בתום האירוע ישבנו בכניסה לכנסיה, זכינו הרצאה בת מחצית השעה של זאב בן אריה על מריה (סרטון שצילם וערך פלג לוי) על ההסטוריה של מריה, הסיפורים והכתובים אודותיה.
אחר כך זאב לקח אותנו לסיור כנסיות באיזור עמק יהושפט בליווי הסברים שלו הנצרות בכלל והאורתודוכסים בפרט.
חזרנו לעיר העתיקה דרך שער האריות, ישבנו במסעדה / בית קפה ליד התחנה השישית בוויה דולורוזה, נותרנו כעשרה אנשים. רובם היו מורי דרך מוסמכים, קבלנו הסברים נוספים, אחת המשתתפות שזה עתה עברה את מבחן ההסמכה כמורת דרך נתנה הסבר מקסים וסיפורים על התחנה השישית.

סרטון שהכנתי מתמונות ווידיאו שצילמתי במהלך הסיור
ספגנו יידע רב מסיור זה מזאב, משתתפי הסיור שהוסיפו יידע ומפלג שצילם (ואחר כך ערך סרטי וידאו של הסיור), למעלה מוטמע סרט שלו של הראיון עם האב ג'ורג'.
ניתן לראות סרט נוסף שצולם ונערך על ידי פלג לוי (שעוסק בצילום דוקומנטרי) על ידי הקלקה כאן.

2 comments:

אשמח לקבל תגובות, הערות, הערות, הצעות ושאלות.